Lengéscsillapítókról

Lengéscsillapítókról
A lengéscsillapítók hibái működése. 
 
Alapvetően két fajta lengéscsillapító létezik, olajos és gázos. A köztudatban az terjedt el, hogy a gázos lengéscsillapítók jobbak, mint olajos társaik. Azonban az utcai autókban használatos és a kereskedelemben is kapható olajos és gázos lengéscsillapítók között nincs lényeges különbség. A gázos lengéscsillapítóknak két fajtája létezik a kisnyomásos kétcsöves gázos és a nagynyomásos egycsöves. Az autók 5-10 százalékát szerelik csak egycsöves nagynyomású gázos lengéscsillapítóval, ez valóban más, mint az olajos, azonban ilyet nem is lehet venni minden autóba, csak azokba, amit már eredetileg is ezzel szereltek. Ilyenek például a Mercedesek, a Renault hátsó lengéscsillapítói, a Ford kombikba szerelt hátsó lengéscsillapítók és a sport lengéscsillapítók.
 
Az autók maradék 90-95 %-át olajos vagy kétcsöves gázos lengéscsillapítóval szerelik. A gyártók már 10-15 éve szinte csak gázos lengéscsillapítót használnak modelljeikhez, olajos lengéscsillapítót már csak az öregebb típusú autókhoz lehet kapni, melyeket gyárilag is ilyennel szereltek. A kettő közötti árkülönbség is minimális, sőt vannak esetek, amikor az olajos a drágább. 
 
A lengéscsillapítók legalább olyan fontosak a biztonságos vezetés szempontjából, mint a megfelelő állapotú fékek és gumiabroncsok. Ezek állapotát, azonban a hozzá nem értők nehezebben tudják felmérni.
 
Hogyan lehet felismerni a hibás lengéscsillapítókat?
 
A lengéscsillapítók felelősek az autó stabilitásáért valamint garantálják a kerék és az út állandó kapcsolatát, 
 
Az elhasznált lengéscsillapítók miatt az autó elkezd lesüllyedni, romlik az úttartása. A rossz lengéscsillapítók miatt az autó féktávja jelentősen megnövekedhet, a vezető egyre nehezebben tudja irányítani a gépjárművet, illetve egyéb futómű alkatrészek, mint a gumiabroncsok, a rugók és felfüggesztési elemek is gyorsabban tönkre mennek a hibás lengéscsillapító következtében, egy tökéltessen működő lengéscsillapítóval történő fékezés esetén a fékút akár 8 méterrel is rövidebb lehet, így komoly biztonsági alkatrésze a közlekedő autóknak. 
 
 
 
1.      Egyenletlen gumikopás. A lengéscsillapító tipikus hibája lehet, ha a gumiabroncs nem egyenletesen kopik. (Ez nem feltétlenül a lengéscsillapító hibája, adódhat például a hibás futómű beállításból, illetve a nem megfelelően felfújt gumik is egyenletlen kopást eredményezhetnek.) A lengéscsillapító hibájából fellépő kopás foltokban jelentkezik a gumik felületén úgynevezett kagylós kopást eredményez. 
 
2.      Olajszivárgás. Az olajfolyás a legegyértelműbb jele a hibás lengéscsillapítóknak, ami szabad szemmel is jól látható. 
 
3.      Egy ismert módszer a rossz lengéscsillapítók felismerésére, ha a gépjármű elejét vagy hátulját meghintáztatjuk. Ha a jármű egy-két kilengés után nem áll meg, akkor a lengéscsillapítók nem megfelelő állapotúak, azok cseréje javasolt. 
 
4.      Ha a gyorsabban bevett kanyaroknál az autó eleje vagy hátulja „kipattog” .
 
5.      Növekszik a féktávolság. Ha a gépjármű több, több, mint  60.000 km-t  tett meg ugyanazzal a lengéscsillapítóval, akkor az kopottnak számít.  Mint ahogy 10.000 kilométerenként vagy évente javasolt a motorolaj illetve a szűrő cseréje, vagy 4-5 évente, vagy 80.000 kilométerenként a vezérműszíj csere, így a lengéscsillapítókat is érdemes 60.000 km-enként megnézni, hogy azok mennyire használódtak el.  Az elhasználódott lengéscsillapítók növelik a féktávolságot. A rossz alkatrész fékezés közben az autó orrának lesüllyedésével, hátuljának felemelkedésével jár, ami a kerekek nem megfelelő tapadását eredményezik. 
 
6.      Zajos működés. Ezt a hibát a legtöbb esetben a porvédő harang alsó tömítőgyűrűjének meghibásodása okozza, ami a lengéscsillapító mozgását gátolja, vagy mozgásútját meghosszabbítja. A hiba elkerülésének érdekében célszerű a lengéscsillapítókat 25.000 kilométerenként ellenőriztetni. A zajos működés másik kiváltó oka lehet, ha a beszerelésnél nem megfelelő szerszámot használunk, amely felsértheti a lengéscsillapító krómbevonatát. Másik tipikus hibaforrás lehet, ha a rögzítő csavarokat túlhúzzuk, amely a menet megszakadásához vezet.  
 
Nagyon fontos, hogy a lengéscsillapítókat mindig párban cseréljük! Ellenkező esetben a gyártók nem vállalnak rá garanciát, illetve a régi, rosszabb állapotú lengéscsillapító miatt az új is hamarabb tönkremehet. A lengéscsillapítók cseréje során célszerű ellenőrizni a porvédő szettek és a felütközés gátló állapotát is, hiszen ezek megvédik az új lengéscsillapítót a rossz utakon, növelik a lengéscsillapítók élettartamát,ennek igazolt cseréje is a garanciális feltétel része . 
Reméljük sikerült megfelelő információval szolgálnunk, amennyiben kérdése merülne fel, várjuk jelentkezését . 
Ebben a kategóriában nincsenek termékek.
Lengéscsillapító
Lengéscsillapító.hu © 2024